وبلاگ شخصی گروه badnam BAX

وبلاگ شخصی گروه badnam BAX

ما عاشق رند و مست و خانه ویرانیم با نگرد وگرنه بدنام شوی
وبلاگ شخصی گروه badnam BAX

وبلاگ شخصی گروه badnam BAX

ما عاشق رند و مست و خانه ویرانیم با نگرد وگرنه بدنام شوی

موقعیت رپ در ایران


در چند سال اخیر به تعداد گروه‌های رپ در داخل ایران افزوده شده‌است. همچنین آهنگ‌های فارسی تعدادی گروه رپ‌خوان در خارج ایران نیز از طریق اینترنت در ایران منتشر می‌شود.با توجه به اینکه که اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توزیع قانونی تولیدات موسیقایی، برای این افراد عملاً امکان‌پذیر نبوده‌است، و با توجه به فقدان قانونی انتشار الکترونیک و حق کپی رایت آثار، پخش این آهنگ‌ها از طریق اینترنت محدود می‌شوند. اغلب گروه‌های رپ زیرزمینی آثارشان را از طریق وب‌گاه‌ها و وب‌نوشت‌های شخصی به گوش شنوندگان می‌رسانند.

تصویری که از موسیقی رپ در ایران ترویج می‌شد گاهی آن را مرتبط با جریان‌هایی نظیر شیطان‌پرستی قرار می‌داد. در ۲۵ مهرماه ۱۳۸۷ برنامه‌ای از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد که به گفته سازندهٔ آن، به بینندگان نشان می‌داد که شیطان‌پرستی رابطه‌ای با رپ ندارد. با این حال، به نظر برخی منتقدان این برنامه در عمل تاثیر عکس روی بینندگانش می‌گذاشت.

گسترش رپ فارسی به طور زیرزمینی و از طریق اینترنت، به ویژه با توجه به این که قسمت عمده‌ای از آثار زیرزمینی سرشار از فحش و ناسزا بود، باعث شد که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد اعطای مجوز به آثار این سبک سخت‌گیرانه عمل کند. مدتی پس از این که قطعه‌ای در سبک «رپ-پاپ» فارسی در عنوان‌بندی مجموعهٔ تلویزیونی «خانه به دوش» از یکی از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش شد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما از پخش ترانه‌ای با این سبک از رسانه‌ای مانند تلویزیون گلایه کرد.در سال ۱۳۸۴ نیز اولین موزیک «رپ-پاپ» فارسی آهنگ منو ببین با هنرمندی داریا و عماد و بهمن فرجی ساخته شد و از رادیوبی بی سی نیز پخش شد با این حال، در اواخر سال ۱۳۸۵ خورشیدی آلبومی ۸ قطعه‌ای از مجید غفوری با نام «نگو دیره» منتشر شد که در یکی از قطعه‌های آن بخش‌هایی به سبک رپ توسط یاس خوانده شده بود. شایعاتی در مورد مجوز نداشتن این آلبوم یا مجاز شدن موسیقی رپ شکل گرفت که در نهایت با تایید رسمی مجاز بودن این آلبوم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، بر طرف شد.


خوانندگان رپ ایرانی


برخی از گروه‌های رپ ایرانی که تحت نماد «۰۲۱» فعالیت می‌کنند از خواندن شعرهای دور از ادب پرهیز می‌کنند و یا کمتر از این کلمات استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر (مانند زدبازی) در تبعیت از رپ غربی، بدون هیچ ابایی الفاظ دور از ادب را در شعرهایشان به کار می‌برند.

بسیاری از خوانندگان رپ ایرانی قبل از این در انواع دیگر موسیقی شناخته شده نبوده‌اند. از این رو، غالباً خواننده‌ها در ابتدای ترانه‌ها نام خود را می‌گویند تا باعث شناخته شدن آن‌ها توسط شنونده گردد.

برخی ترانه‌هایی که توسط عموم شنوندگان ایرانی به عنوان رپ شناخته می‌شوند، با تعاریف بالا از رپ فارسی مطابقت ندارند. اکثر ترانه‌های ساسی مانکن از این جمله هستند. این ترانه‌ها اکثراً ریتم 6/8 سریع و محتوای شاد دارند و تنها شباهت‌شان با رپ فارسی در آن است که قسمت عمدهً متن ترانه به صورت دکلمه و غیر آوازی خوانده می‌شود. اگر چه چنین قطعاتی با سبک ریتم و بلوز نزدیکی بیشتری دارند تا با سبک رپ غربی، با این حال در فرهنگ عامه به عنوان رپ فارسی طبقه‌بندی می‌شوند.

در عرصهٔ موسیقی ایران، می‌توان گروه‌های رپ را به چند دسته تقسیم کرد:

  1. گروه‌هایی که مضمون‌های اعتراض‌آمیز سیاسی و اجتماعی را به کار می‌گیرند مانند , دیو ,مهدیار ، شاهین نجفی، بهرام، علی‌ قاف که مضمون آنها انتقاد از سیاست‌های اجرایی، فضای حاکم بر کشور و مشکلات ناشی از سیاست‌های غلط دولت است. است
  2. گروه‌های که جنبه‌های خشن و مبارزه جویانهٔ سبک گنگستا را جذب کرده‌اند. این دسته را می‌توان «رپ خوان‌های خیابانی» نامید. در این بخش از گروه‌ها و خواننده‌هایی نظیر زدبازی، رضا پیشرو و حسین ابلیس و تن به ده می‌توان نام برد.
  1. گروه‌های اخلاقی‌تر که می‌کوشند ارزش‌های اجتماعی را تذکر بدهند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از, , بی باک، یاس، مهدار، بنیامین ،علی‌ سورنا .البته باید این را نیز گفت که تذکر دادن این ارزش‌ها، زبانی در سطح کوچه و خیابان دارد و بیشتر با نظری مثبت، خوبی‌های قشری به مبارزه با بدی‌های قشری می‌پردازند.
  2. رپ‌های نزدیک به جریان‌های غالب موسیقی پاپ، سرگرم کننده و رمانتیک. از میان آن‌ها می‌توان به شاهکار بینش پژوه، اردلان طعمه، امیر تتلو و رضایا و حسین تهی و توای‌اف‌ام و گروه سندی و شاهین فلاکت اشاره کرد.

نظرات 11 + ارسال نظر
mostafa چهارشنبه 1 آبان 1392 ساعت 13:32 http://mostafagholami.blogfa.com

من برای تبادل لینک اماده ام ایمیل هم به شما دادم

شکیبا یکشنبه 28 مهر 1392 ساعت 14:13 http://http://a-beautifull-secret.blogfa.com

سلام مرسی گلم نظر لطفته
به اسم وبت لینکت میکنم
منم به اسم وبم بلینک
بای تا های

zhila دوشنبه 22 مهر 1392 ساعت 11:07 http://hamdel1372.blogfa.com

سام مرسی که بهم سر زدی سایت تو هم بی نظیرهستش بازم بهم سر بزن

پیراشکی چهارشنبه 17 مهر 1392 ساعت 23:14 http://i-and-my-love.blogsky.com/

سلام.
مطالب جالبی بود.
لینکت کردم

mohadese rahmati شنبه 13 مهر 1392 ساعت 17:58 http://mohadese201.blogsky.com

سلام
خب شما که میگید خودتونم حرکتایی زدین
منظورم اینه خودتون یه چیزایی خوندین
چرا تو وبلاگتون نمیذارید تا اونایی که میان وبلاگتون بخونن؟؟؟؟؟

mohadese سه‌شنبه 9 مهر 1392 ساعت 18:19 http://mohadese201.blogsky.com

سلام خوبین؟
یه سوال...!! چرا موضوعه وبلاگتون راجبه رپه؟
به رپ علاقه دارین؟

mohadese شنبه 6 مهر 1392 ساعت 16:38 http://mohadese201.blogsky.com

سلام
خوبید؟
من هنوز منتظرم جوابه سوالمو بگیرم
راسی خیلی ممنون که منو لینک کردین
مرســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
جوابه من یادتون نره

مسعود جمعه 5 مهر 1392 ساعت 11:36 http://www.khorshidehashtom.blogsky.com

سلام خدمت شما نوسنده گرامی، علت علاقه من به آقا علی ابن موسی الرضا به حدود 3سال پیش برمیگرده که باچشای خودم دیدم در طول یک روز 5بیمار دکترجواب کرده رو به علاوه ی پای خودم که در مسابقه فوتبال به شدت آشیب دیده بود شفا داد. راستی یادم رفت بگم من بچه ی قم هستم وحوالی حرم خواهرش سکونت داریم.
راستی درمورد وبلاگ خودت هم باید بگم عالی بود، ولی هیچوقت اسم (بهرام وعلی سورنا) را کنار اسم (بنیامین ویاسر، مهدار...) قرار نده.

آوا کلاه کج جمعه 5 مهر 1392 ساعت 10:25 http://baranparsafar.blogfa.com

سلام وبت جالب بود منم لینکت کردم امیدوارم موفق باشی.

mohadese چهارشنبه 3 مهر 1392 ساعت 21:49 http://mohadese201.blogsky.com

سلام محدثه ام
مرسی که وبم اومدی و نظر هم دادی
من لینکت کردم دوس داشتی لینکم کن
خوشال میشم
مررررررررررررررررررررررررررررررررررررسی

ونوس چهارشنبه 3 مهر 1392 ساعت 18:08 http://4whitegirls.blogfa.com

مسعود جان با چ اسمی بلینکمت؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد